Hulp & Service Vind hier het antwoord op jouw vraag

Veelvoorkomende onderwerpen Ontdek hier onze informatie over voorwaarden en tarieven

Onze handige service omgeving verzamelt alles wat je moet weten over het beheer van jouw zakelijke energie op één plek.

Bekijk enkele van onze meest voorkomende onderwerpen.

Hulp nodig?

Heb je toch nog hulp nodig of wil je iemand van het team spreken, neem dan contact op.
Klantenservice op dit moment gesloten.

Veelgestelde vragen Vragen over voorwaarden en tarieven

Wat is het verschil tussen een leverings- en correspondentieadres?

Leveringsadres: dit is het adres waarop wij gas en/of elektriciteit leveren.

Correspondentieadres: dit is het adres wat op al onze correspondentie wordt weergegeven. Denk hierbij aan het adres in de aanhef van de facturen. Dit adres wordt niet daadwerkelijk gebruikt om correspondentie naartoe te sturen. Deze ontvang je uitsluitend per e-mail op het bij ons bekende e-mailadres.

Hoe kan ik mijn bedrijfsgegevens wijzigen?

Wil je jouw contactpersoon of factuuradres wijzigen? Dat kan via Mijn SEFE Energy. Hier kun je ook contactpersonen toevoegen of een wijziging doorgeven in de soort communicatie die iedere contactpersoon ontvangt.

Wil je de juridische gegevens, zoals Kamer van Koophandel nummer en/of tenaamstelling wijzigen? Dan moet er een nieuwe overeenkomst worden opgesteld, omdat de juridische entiteit wijzigt. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice via 088-4297767 of klantenservice@sefe-energy.nl.

Hoe kan ik de gegevens op mijn leveringsovereenkomst controleren?

Voor de ingangsdatum van de overeenkomst heb je van ons een e-mail met de ‘Bevestiging overeenkomst’ ontvangen. Hierin vind je onder andere het leveringsadres waarover het gaat, de looptijd en de leveringstarieven terug. Alle gegevens over jouw leveringsovereenkomst(en) kun je ook terugvinden op Mijn SEFE Energy

Waar vind ik het leveringstarief?

Het afgesproken leveringstarief vind je terug met Mijn SEFE Energy door naar het menu item ‘contracten’ te gaan. Hier worden de gegevens van jouw leveringsovereenkomst weergegeven.

Waar kan ik de looptijd van mijn overeenkomst vinden?

De looptijd van de overeenkomst kun je via Mijn SEFE Energy terugvinden bij het menu item ‘contracten’.

Waar vind ik een kopie van mijn leveringsovereenkomst?
  • Voor de ingangsdatum van de overeenkomst heb je van ons een e-mail met de ‘Bevestiging overeenkomst’ ontvangen. Hierin vind je onder andere het leveringsadres waarover het gaat, de looptijd en de leveringstarieven terug. 
  • Een kopie van uw overeenkomst kun je opvragen bij onze klantenservice, via 0800 - 4297767 of e-mailadres klantenservice@sefe-energy.nl.
Hoe meld ik een nieuw pand/nieuwe aansluiting aan?

Nieuw pand; nieuwe overeenkomst! Wanneer je een nieuw filiaal opent of een extra pand betrekt, dan kun je als klant van SEFE Energy eenvoudig een nieuwe leveringsovereenkomst afsluiten voor dit nieuwe pand. Log in bij Mijn SEFE Energy en ga naar het menu-item 'Direct regelen'. Via het onderdeel 'Contractwijzigingen', 'Nieuw adres' aanmelden' kun je het nieuwe adres voor energielevering doorgeven.

Hoe kan ik mijn leveringsovereenkomst voortijdig opzeggen?

Wil je de overeenkomst met SEFE Energy voortijdig beëindigen, dan kan dat via Mijn SEFE Energy. Log in bij Mijn SEFE Energy en ga naar het menu-item 'Direct regelen'. Via het onderdeel 'Contractwijzigingen', 'Opzegging doorgeven' kun je de opzegging doorgeven.

Ben ik gebonden aan een opzegtermijn?

Bij het voortijdig opzeggen van de leveringsovereenkomst geldt een opzegtermijn van 30 dagen Dit kun je terugvinden in onze algemene voorwaarden, die van toepassing zijn op de overeenkomst. Deze algemene voorwaarden kun je hier vinden. Al onze overeenkomsten verlopen van rechtswege op datum zoals overeengekomen in de overeenkomst.

Betaal ik een opzegvergoeding/boete?

Bij een voortijdige beëindiging van de overeenkomst kan een opzegvergoeding in rekening gebracht worden. De hoogte hiervan wordt berekend op het daadwerkelijke moment van opzeggen en vind je terug op de eindafrekening.

Hoe hoog is de boete/opzegvergoeding als ik voortijdig opzeg?

De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van een aantal factoren waaronder het moment van opzeggen, de resterende looptijd van de overeenkomst en het resterende volume. De exacte hoogte van de opzegvergoeding wordt dan ook bepaald rondom het daadwerkelijke moment van opzeggen en beëindigen van de levering en is terug te vinden op de eindafrekening.

Wanneer ontvang ik de eindafrekening?

Het ontvangen van de eindafrekening hangt samen met ontvangen van de eindstanden. Zodra deze bekend zijn wordt de eindafrekening opgesteld en via e-mail verstuurd.

Ik heb vorige week mijn opzegging doorgegeven, maar jullie leveren mij nog steeds. Hoe kan dat?

Zodra wij de opzegging in behandeling hebben genomen, ontvang je van ons een bevestiging. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de levering nog niet is beëindigd. Denk hierbij aan de opzegtermijn van 30 dagen en de eventuele aanmeldtermijn bij een andere leverancier. Om erachter te komen wat de exacte reden is, kun je contact opnemen met onze klantenservice via klantenservice@sefe-energy.nl of 0800-4297767.

Hoe is mijn zakelijke energietarief opgebouwd?

De totale prijs is opgebouwd uit een aantal elementen: levering, netbeheer en overheidsheffingen.

Levering:

  • De ‘kale’ kWh prijs: de prijs per kWh die een energieleverancier rekent. Dit kan dus per leverancier verschillen.
  • Vaste leveringskosten (‘vastrecht’). Dit kan per leverancier verschillen.

Overheidsheffingen:

  • Energiebelasting. Dit is een belasting die geheven wordt door de Rijksoverheid en die door de energieleverancier in rekening wordt gebracht namens de overheid.
  • BTW. De kale kWh prijs en energiebelasting worden bij elkaar opgeteld en hierover betaal je het btw-tarief van 21%.

Netbeheer:
De netbeheerder is verantwoordelijk voor het netwerk wat nodig is voor het transport van energie. In elke regio is een andere netbeheerder actief. Je kunt niet zelf je netbeheerder kiezen. De netbeheerder rekent kosten voor de aansluiting op het netwerk, het transport van gas en elektriciteit, systeemdiensten en meterkosten.

Over al deze kosten betaal je 21% btw. De energieleverancier int deze kosten namens de netbeheerder.

Van bovenstaande 3 onderdelen heb je zelf alleen invloed op het eerste onderdeel (levering). Dit is namelijk afhankelijk van de energieleverancier waarvoor je kiest en het moment waarop je inkoopt. Op de overheidsheffingen en de kosten voor het netbeheer heb je zelf geen invloed.

Wat moet ik doen als ik geen gas meer gebruik en mijn contract met de netbeheerder (permanent) wil beëindigen?

Gebruik je geen gas meer, omdat je bijvoorbeeld gasvrij gaat wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met jouw netbeheerder hebt, opzeggen. Je moet zelf de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van de gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij jou in rekening brengt. Let erop dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Is er een bedenkperiode voor zakelijke overeenkomsten?

Ben je consument, dan heb je het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te annuleren. De bedenktijd eindigt 14 dagen nadat je de bevestiging overeenkomst vanuit ons
hebt ontvangen. 
Met consument wordt in dit geval bedoeld de klant zijnde een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf ofwel dat de leveringsadressen van de aansluitingen van klant zijnde
een natuurlijk persoon wel een woonfunctie hebben naast een andere functie, en dat het huishoudelijk verbruik overwegend groter is dan het zakelijk verbruik, en dat klant zelf bewoner is van de woning(en) op de
leveringsadressen en dat alle aansluitingen van klant kleinverbruik aansluitingen betreffen.

Ben je geen consument, dan geldt er geen bedenkperiode.
We raden je aan om onze voorwaarden goed te lezen voordat je een overeenkomst met ons sluit.

Betaal ik extra kosten als ik energie teruglever?

We wekken in Nederland steeds meer zonne-energie op. Dat is goed nieuws natuurlijk. Een groot deel van de opgewekte zonnestroom wordt echter niet meteen gebruikt en gaat daarom het stroomnet op. Hierdoor heeft de energieleverancier extra kosten. Denk bijvoorbeeld aan hogere onbalanskosten en kosten vanwege de salderingsregeling.

De meeste energieleveranciers berekenen deze kosten door aan hun klanten. De kosten werden eerder verdeeld over alle klanten (met en zonder teruglevering). Nu brengen bijna alle energieleveranciers deze kosten specifieker in rekening bij klanten die energie terugleveren. Hoe de kosten worden doorberekend, is per energieleverancier verschillend. Sommige energieleveranciers rekenen een vast bedrag per maand en bij andere hangt het bedrag af van het aantal teruggeleverde kilowattuur.


Bij SEFE Energy betalen klanten die energie terugleveren een hoger maandelijks vastrecht. De hoogte van het vastrecht is afhankelijk van de hoeveelheid kWh teruglevering.

opens in new window