Wij zien klachten als feedback en daarom als iets positiefs. Want mede hierdoor kunnen wij onze service en dienstverlening verbeteren. Ben je klant bij ons en heb je een klacht, verbeterpunt of ervaring die je wilt delen? We horen het graag.
Heb je een klacht of opmerking? Vertel het ons! We kunnen dan samen kijken wat er is gebeurd en een oplossing zoeken. We kunnen je het snelste helpen als je telefonisch contact opneemt met onze klantenservice. Het telefoonnummer is 0800-4297767. Geen mogelijkheid om te bellen of is het telefonisch niet opgelost? Stuur dan een e-mailbericht naar klantenservice@sefe-energy.nl waarin je een goede toelichting geeft op de klacht. We gaan dan snel met jouw klacht aan de slag om tot een goede oplossing te komen.
Uitstekende service en kwaliteit staan bij ons hoog in het vaandel. We zijn daarom ook aangesloten bij De Geschillencommissie. Kunnen we de klacht samen niet oplossen of ben je niet tevreden met de oplossing? Dan kun je jouw klacht ook aanhangig maken bij deze onafhankelijke, externe instantie.
Dat geldt ook voor klachten over de toepassing van het prijsplafond. Wij zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Energie Prijsplafond.
Heb je niet zozeer een klacht maar wel een vraag over facturen, meterstanden, gegevens wijzigen etc.? Kijk dan eens bij onze veelgestelde vragen of neem contact op met een van onze medewerkers. Wij helpen je graag. Je kunt ons bereiken via klantenservice@sefe-energy.nl of 0800-4297767.
Op basis van de meterstanden wordt jouw werkelijke energieverbruik bepaald en op basis daarvan krijg je van ons de afrekening. Op de afrekening worden ook de meterstanden vermeld.
Er zijn verschillende momenten waarop wij jou om meterstanden kunnen vragen.
Start van de leveringsovereenkomst: om de overstap naar SEFE Energy af te kunnen ronden ontvangen wij graag per ingangsdatum van de overeenkomst de meterstanden. Deze worden ingediend bij de netbeheerder en doorgestuurd naar jouw huidige, vorige leverancier.
Opstellen afrekening: om ervoor te zorgen dat je een afrekening ontvangt voor het daadwerkelijke verbruik, vragen wij periodieke standen op. Op basis hiervan wordt de afrekening opgesteld.
Facturen kun je heel eenvoudig bekijken en downloaden via Mijn SEFE Energy.
Uiteraard is het mogelijk om jouw betaalwijze te wijzigen. Er zijn twee mogelijkheden:
De betaalwijze staat ingesteld op overboeking, maar je wil via automatische incasso betalen. Dit kun je wijzigen via Mijn SEFE Energy
De betaalwijze staat ingesteld op automatische incasso, maar je wil via overboeking betalen. Dit kun je wijzigen via Mijn SEFE Energy
Zodra wij de wijziging hebben verwerkt, ontvang je van ons via e-mail een bevestiging.
De betaalwijze kan niet met terugwerkende kracht verwerkt worden. De wijziging wordt toegepast vanaf de eerstvolgende factuur.
Het kan zijn dat het termijnbedrag op jouw factuur voor januari anders is dan op de factuur voor december van het voorgaande jaar. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn.
Nieuwe overeenkomst
Heb jij een nieuwe overeenkomst met ons gesloten en gaat deze op 1 januari in? Dan kan het zijn dat de afgesproken tarieven en/of volumes anders zijn dan in de vorige overeenkomst. Dit kan dus zorgen voor een ander termijnbedrag. Ook de verandering naar een Vrij overeenkomst zorgt voor een ander termijnbedrag, omdat de tarieven voor dit type overeenkomst anders zijn.
Overeenkomst met variabele tarieven (Flexibel overeenkomst)
Variabele tarieven bewegen mee met de energieprijzen op de markt. De energiemarkten zijn continu in beweging. Door allerlei ontwikkelingen in het weer maar ook op politiek, sociaal en economisch vlak in Nederland, Europa en daarbuiten beweegt de gasmarkt omhoog of juist naar beneden. Jouw factuur kan daardoor per keer verschillen.
Energiebelasting
Het termijnbedrag bestaat niet alleen uit leveringskosten, maar onder andere ook uit belastingen en eventuele kosten voor de netbeheerder. Deze bedragen worden aan ons in rekening gebracht en belasten wij 1 op 1 aan jou door. Zijn deze tarieven gewijzigd, dan is het termijnbedrag ook anders.
Let op: maak je maandelijks het termijnbedrag handmatig aan ons over? Let er dan op dat je het bedrag op tijd aanpast. In december ontvang je de factuur voor januari.
Betaal je de facturen handmatig en heb je hier liever geen omkijken naar? Pas dan via Mijn SEFE Energy heel eenvoudig de betaalwijze aan naar automatische incasso.
Indien de facturen (termijnbedragen en afrekening) niet voor de vervaldatum worden betaald, dan is het mogelijk dat je te maken krijgt met incassokosten. Om dit te voorkomen is het dus van belang dat je de facturen op tijd betaalt.
Op Mijn SEFE Energy kun je de huidige status van jouw facturen inzien en de facturen downloaden.
Het is mogelijk dat je de e-mail met in de bijlage de factuur (voor het termijnbedrag of de afrekening) niet in jouw reguliere e-mailbox hebt ontvangen. Je kunt dan controleren of deze in de map met ongewenste berichten of junk mail terecht is gekomen.
Mocht je de e-mail met de factuur niet kunnen vinden, dan kun je de factuur ook downloaden via Mijn SEFE Energy.
Op de afrekening vind je het verbruik over een bepaalde periode terug met de bijbehorende kosten. Naast de kosten voor het verbruik worden op de afrekening ook de kosten van het landelijke en regionale netbeheer, de energiebelasting en de btw over de betreffende periode weergegeven. De totale kosten van het daadwerkelijk verbruik worden verrekend met de door jou betaalde termijnbedragen over deze periode.
Hier kun je een voorbeeld van de afrekening vinden.
Via Mijn SEFE Energy kunt je jouw facturen downloaden en bekijken.
Het wijzigen van het moment van afrekenen is afhankelijk van uw type aansluiting en uw situatie. Voor de exacte mogelijkheden kunt u contact opnemen met onze klantenservice via klantenservice@sefe-energy.nl of 08004297767.
Er zijn verschillende situaties mogelijk:
Je kunt jouw maandelijkse termijnbedrag heel eenvoudig zelf aanpassen via Mijn SEFE Energy. Ontvang je facturen op basis van kwartaaltermijnbedragen of heb je meer dan 25 aansluitingen op het account, dan kijken wij graag samen met jou naar de mogelijkheden om het termijnbedrag aan te passen. Hiervoor kun je contact opnemen met de klantenservice via klantenservice@sefe-energy.nl of 0800-4297767.
Maandelijks ontvang je van ons de factuur voor het termijnbedrag. Deze wordt voorafgaand aan de leveringsmaand verstuurd. Bijvoorbeeld: de factuur voor de maand juni ontvang je aan het einde van de maand mei.
In de factuur voor het termijnbedrag vind je de specificatie waarin je kunt zien hoe het termijn bedrag is opgebouwd. Deze specificatie wordt maandelijks meegestuurd in de factuur.
Via Mijn SEFE Energy, bij het menu item ‘facturen’ kun je jouw facturen van het termijnbedrag en de specificatie hiervan inzien.
SEFE Energy maakt periodiek een berekening van de verbruikskosten op basis van de volumes en prijzen zoals vermeld in jouw overeenkomst. De kosten voor dit verbruik worden verdeeld over twaalf maandelijkse bedragen: jouw termijnbedrag. Dit bedrag bestaat o.a. uit kosten voor verbruik van elektriciteit en/of gas, kosten van de landelijke en regionale netbeheerder, energiebelasting, opslag duurzame energie en btw.
De opbouw hiervan kun je terugvinden in de specificatie die wordt weergegeven in de factuur voor het termijnbedrag. Een voorbeeld van de factuur vind je hier. Via Mijn SEFE Energy kun je de facturen voor de in rekening gebrachte termijnbedragen downloaden en bekijken.
Het ontvangen van de eindafrekening hangt samen met ontvangen van de eindstanden. Zodra deze bekend zijn wordt de eindafrekening opgesteld en via e-mail verstuurd.
Het moment waarop je je jaarafrekening ontvangt, is voor iedereen verschillend. Via Mijn SEFE Energy kun je zien wanneer je jouw volgende jaarafrekening kunt verwachten.
Neem zo snel mogelijk contact met ons op via 0800-4297767 of stuur een e-mail naar klantenservicel@sefe-energy.nl als je problemen hebt bij het betalen van jouw facturen.
Ons Credit Control-team heeft veel ervaring met het maken van betalingsplannen voor klanten die hulp nodig hebben.
Informatie over problematische schulden kun je hier vinden.