Hulp & Service Vind hier het antwoord op jouw vraag

Veelvoorkomende onderwerpen Ontdek onze informatie over facturen en betaling

Onze handige service omgeving verzamelt alles wat je moet weten over het beheer van jouw zakelijke energie op één plek.

Bekijk enkele van onze meest voorkomende onderwerpen.

Hulp nodig?

Heb je toch nog hulp nodig of wil je iemand van het team spreken, neem dan contact op.
Klantenservice op dit moment gesloten.

Veelgestelde vragen Vragen over facturen en betaling

Wat gebeurt er met mijn meterstanden?

Op basis van de meterstanden wordt jouw werkelijke energieverbruik bepaald en op basis daarvan krijg je van ons de afrekening. Op de afrekening worden ook de meterstanden vermeld.

Waarom en wanneer moet ik de meterstanden doorgeven?

Er zijn verschillende momenten waarop wij jou om meterstanden kunnen vragen.

  • Start van de leveringsovereenkomst: om de overstap naar SEFE Energy af te kunnen ronden ontvangen wij graag per ingangsdatum van de overeenkomst de meterstanden. Deze worden ingediend bij de netbeheerder en doorgestuurd naar jouw huidige, vorige leverancier.

  • Opstellen afrekening: om ervoor te zorgen dat je een afrekening ontvangt voor het daadwerkelijke verbruik, vragen wij periodieke standen op. Op basis hiervan wordt de afrekening opgesteld.

Kan ik een kopie van een factuur ontvangen?

Facturen kun je heel eenvoudig bekijken en downloaden via Mijn SEFE Energy.

Hoe wijzig ik mijn betaalwijze?

Uiteraard is het mogelijk om jouw betaalwijze te wijzigen. Er zijn twee mogelijkheden:

  1. De betaalwijze staat ingesteld op overboeking, maar je wil via automatische incasso betalen. Dit kun je wijzigen via Mijn SEFE Energy 

  2. De betaalwijze staat ingesteld op automatische incasso, maar je wil via overboeking betalen. Dit kun je wijzigen via Mijn SEFE Energy 

Zodra wij de wijziging hebben verwerkt, ontvang je van ons via e-mail een bevestiging.
De betaalwijze kan niet met terugwerkende kracht verwerkt worden. De wijziging wordt toegepast vanaf de eerstvolgende factuur.

Mijn termijnbedrag is gewijzigd. Hoe kan dat?

Het kan zijn dat het termijnbedrag op jouw factuur voor januari 2022 anders is dan op de factuur voor december 2021. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn.

Nieuwe overeenkomst

Heb jij een nieuwe overeenkomst met ons gesloten en gaat deze op 1 januari in? Dan kan het zijn dat de afgesproken tarieven en/of volumes anders zijn dan in de vorige overeenkomst. Dit kan dus zorgen voor een ander termijnbedrag. Ook de verandering naar een Vrij overeenkomst zorgt voor een ander termijnbedrag, omdat de tarieven voor dit type overeenkomst anders zijn.

Overeenkomst met variabele tarieven (Flexibel overeenkomst)

Variabele tarieven bewegen mee met de energieprijzen op de markt. De energiemarkten zijn continu in beweging. Door allerlei ontwikkelingen in het weer maar ook op politiek, sociaal en economisch vlak in Nederland, Europa en daarbuiten beweegt de gasmarkt omhoog of juist naar beneden. Jouw factuur kan daardoor per keer verschillen.

Energiebelasting

Het termijnbedrag bestaat niet alleen uit leveringskosten, maar onder andere ook uit belastingen en eventuele kosten voor de netbeheerder. Deze bedragen worden aan ons in rekening gebracht en belasten wij 1 op 1 aan jou door. Zijn deze tarieven gewijzigd, dan is het termijnbedrag ook anders.

Let op: maak je maandelijks het termijnbedrag handmatig aan ons over? Let er dan op dat je het bedrag op tijd aanpast. In december ontvang je de factuur voor januari.

Betaal je de facturen handmatig en heb je hier liever geen omkijken naar? Pas dan via Mijn SEFE Energy heel eenvoudig de betaalwijze aan naar automatische incasso.

Wanneer krijg ik te maken met een incassoproces?

Indien de facturen (termijnbedragen en afrekening) niet voor de vervaldatum worden betaald, dan is het mogelijk dat je te maken krijgt met incassokosten. Om dit te voorkomen is het dus van belang dat je de facturen op tijd betaalt.
Op Mijn SEFE Energy kun je de huidige status van jouw facturen inzien en de facturen downloaden.

Ik heb geen facturen ontvangen, alleen een betalingsherinnering. Hoe kan dit?

Het is mogelijk dat je de e-mail met in de bijlage de factuur (voor het termijnbedrag of de afrekening) niet in jouw reguliere e-mailbox hebt ontvangen. Je kunt dan controleren of deze in de map met ongewenste berichten of junk mail terecht is gekomen.

Mocht je de e-mail met de factuur niet kunnen vinden, dan kun je de factuur ook downloaden via Mijn SEFE Energy. 

Wat is een afrekening?

Op de afrekening vind je het verbruik over een bepaalde periode terug met de bijbehorende kosten. Naast de kosten voor het verbruik worden op de afrekening ook de kosten van het landelijke en regionale netbeheer, de energiebelasting en de btw over de betreffende periode weergegeven. De totale kosten van het daadwerkelijk verbruik worden verrekend met de door jou betaalde termijnbedragen over deze periode.

Hier kun je een voorbeeld van de afrekening vinden.

Via Mijn SEFE Energy kunt je jouw facturen downloaden en bekijken. 

Ik wil mijn afrekenmoment veranderen naar een andere maand. Kan dat?

Het wijzigen van het moment van afrekenen is afhankelijk van uw type aansluiting en uw situatie. Voor de exacte mogelijkheden kunt u contact opnemen met onze klantenservice via klantenservice@sefe-energy.nl of 08004297767.

Wanneer ontvang ik een afrekening?
Kan de hoogte van mijn maandelijks termijnbedrag aangepast worden?
Wanneer ontvang ik de factuur voor het termijnbedrag?
Waar kan ik zien hoe het termijnbedrag is opgebouwd?
Wat is een factuur voor een termijnbedrag?
Wanneer ontvang ik de eindafrekening?
Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?
Ik kan mijn factuur niet betalen. Wat kan ik doen?
opens in new window