Stel: het gaat goed met je bedrijf en je wilt graag uitbreiden, maar wat komt er dan allemaal bij kijken? In deze blog leggen wij uit wat diversificatie precies inhoudt. Het besluit om over te gaan tot diversificatie zorgt meteen van af het begin voor grote vragen en dit geldt voor elk soort bedrijf. Blijf je op het vertrouwde pad en steek je al je energie en moeite in een project? Of wil je proberen je voordeel te doen door verschillende markten te betreden met het introduceren van nieuwe producten en diensten? In dit digitale tijdperk, waarbij klanten snel en onverwacht van mening kunnen veranderen, is het belangrijk om deze optie te overwegen.
Als een bedrijf kiest voor diversificatie, moet het zich concentreren op de nieuwe onderneming zonder de kernactiviteiten te verwaarlozen. Door het aanbieden van een breder aanbod aan producten en diensten loop je misschien het risico dat je je middelen te dun verspreid. Wat diversificatie betreft gaat het om het zoeken naar de juiste balans. Dit klinkt in theorie heel makkelijk, maar kan in de praktijk heel anders uitpakken. Er zijn echter manieren en middelen om de risico’s van diversificatie te beperken, waardoor bedrijfseigenaren kunnen beslissen of ze wel of niet overgaan tot het aanbieden van nieuwe producten.
We hebben een handige handleiding opgesteld voor bedrijven die van plan zijn uit te breiden naar nieuwe markten. We bespreken best practices, de risico’s die overwogen moeten worden en modellen die je kunt gebruiken om alles in kaart te brengen.
Doe zoveel mogelijk onderzoek. Verdiep je in je potentiële concurrenten, nieuwe distributiemiddelen en de vaardigheden waarover je moet beschikken om jouw product te realiseren en op de markt te brengen. Denk ook aan de juiste timing: als jouw markt het niet goed doet, is het misschien niet het juiste moment voor een nieuw product.
Stel dat je interesse hebt gewekt en een potentiële klant zou met je in zee willen gaan. Je bent opgewonden en noemt impulsief de laagste prijs om de klant meteen over te halen. Gedegen marktonderzoek is hierbij belangrijk. Als je een potentiële klant een prijs biedt die veel lager is dan het marktgemiddelde, ben je al meteen op verkeerde voet begonnen. Kijk naar je nieuwe concurrenten en zorg ervoor dat je een hogere prijs kunt vragen op het moment dat het tijd is om zaken te doen.
Als je op zoek bent naar geld voor diversificatie, bedenk dan dat het grootste gedeelte van leningsvoorwaarden ten goede komt aan de investeerders zelf. Voordat je de communicatielijnen open gooit, moet je er zeker zijn dat hetgeen jij geeft in verhouding is met wat jij ervoor terug krijgt.
Dit model, ook wel Ansoffs product-marktmatrix genoemd, gaat uit van vier groeistrategieën voor een product of dienst: marktontwikkeling, marktpenetratie, productontwikkeling en diversificatie. Elke keer als je in een nieuw veld komt, horizontaal of verticaal, neemt het risico toe.
Diversificatie bevindt zich rechtsonder in de matrix en is het meest risicovol van de vier opties. Waarom? Omdat het gaat om een organisatie die een nieuw product of dienst ontwikkelt met het oog op nieuwe, onbekende markten. Hiervoor is een combinatie aan strategieën nodig, waardoor het riskanter is. Bij het aannemen van een diversificatiestrategie moet een onderneming enkele zaken duidelijk hebben. Zo moet het een duidelijk idee hebben wat zij verwachten te behalen met de strategie. Daarnaast moet het de juiste inschatting maken van de risico’s. Door het vinden van de juiste balans tussen risico en beloning, kan een dergelijke strategie zeer succesvol zijn.
De BCG-matrix kan ingezet worden om een portfolio van een onderneming te analyseren en vervolgens investeringen te verdelen binnen het portfolio. Het model staat ook bekend als de Boston matrix, vernoemd naar de organisatie die het ontwikkeld heeft: Boston Consulting Group. In de BCG-matrix worden producten (of bedrijfsonderdelen) beoordeeld op het relatieve marktaandeel ten opzichte van de concurrent en de potentiele groei van de markt voor dat product. Op basis van het model kan een product (of bedrijfsonderdeel) zich in één van de volgende categorieën bevinden:
Dit model helpt ondernemingen om tot een besluit te komen. Het toepassen van marktaandelen in dit model is een adequate maatstaf bij het bepalen of een product voor winst zal zorgen, maar het is echter slechts een weergave van de huidige positie van een bedrijf en heeft verder geen voorspellende waarde.
Voor ieder diversificatie project geldt dat het balanceren van risico en beloning een lastige taak is, maar het kan de kern zijn van daadwerkelijk succes.
Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.
De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van SEFE Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. SEFE Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties
Heeft mijn organisatie een bedrijfsinnovatiestrategie nodig?
Omgaan met contant geld: 7 praktische tips voor kleine bedrijven
Waarom bedrijfsleiders over emotionele intelligentie moeten beschikken