13 november 2023
Je zult het thema energie vermoedelijk niet direct als een van jouw belangrijkste aandachtspunten voor 2024 zien. Er staan al genoeg issues op je agenda die om aandacht schreeuwen, zeker in deze turbulente tijden. Eigenlijk zijn er maar twee redenen om met jouw energieleverancier contact op te nemen: als er een probleem is en als het contract afloopt.
Ik kan me voorstellen dat je zo redeneert. De kans is ook groot dat je nooit geattendeerd bent op de nadelen van die afwachtende houding. Sommige leveranciers lijken het wel best te vinden dat je een beetje passief bent als het om energie gaat. En dat vind ik wel vreemd. Wat mij betreft is het namelijk vanzelfsprekend dat leveranciers je uitleggen hoe je anders - en beter - met het energiecontract kunt omgaan. Waarom? Omdat je daar geld mee verdient. Geld dat je vervolgens kunt inzetten voor dingen die jouw organisatie beter maken.
Wist je dat het grootste deel van de energieprijs wordt bepaald door het moment waarop je inkoopt? Dat inkoopmoment is vaak rondom de ingangsdatum van een nieuw energiecontract. In de praktijk betekent dit dat je de energieprijs voor een groot deel willekeurig laat bepalen. Als je geluk hebt is die prijs gunstig bij het afsluiten van een nieuw contract; als je pech hebt valt de contractvernieuwing in een tijd dat de gasprijzen juist hoog zijn.
Die 'geluk-pech benadering' raad ik sterk af. Met een actievere houding beïnvloedt je zelf de prijs waartegen je inkoopt. Je kunt namelijk al veel eerder in beweging komen. Als je serieus kijkt naar het goede inkoopmoment, bespaar je daarmee veel kosten. Een proactieve, adviserende rol met betrekking tot dat goede inkoopmoment hoort wat mij betreft als vanzelfsprekend bij de rol van een klantgerichte energieleverancier.
Stijgt het energiecontract nu op jouw agenda?