13 november 2023
Nota’s die tot overmaat van ramp door zijn medewerkers handmatig in het systeem moesten worden gezet. En ze hadden het al zo druk.
Maar dat was nog niet alles. Regelmatig moest hij van de directie forse besparingen doorvoeren en kreeg hij te horen dat de energie ‘wel goedkoper’ kon. Maar was dat wel zo? En welke panden waren de grootverbruikers? En als hij energie goedkoper moest inkopen, wat was dan het beste moment? Vier leveranciers leverden vier verschillende meningen op.
Inmiddels loopt diezelfde facility manager weer opgewekt door het pand. Hoe is dat zo gekomen? Als SEFE Energy hebben we allereerst tegen hem gezegd: je krijgt voortaan een digitale PDF-factuur met een Excelbestand met daarin een tool, zodat het meteen in jullie boekhouding wordt ingelezen. Handmatig invoeren wordt daarmee voorgoed verleden tijd. Hij slaakte een zucht van opluchting. Maar daar stopten we niet. Want nog steeds hijgde de directie in zijn nek vanwege de kosten.
We zijn toen nog een stap verder gegaan en hebben hem geholpen om de meterstanden te verzamelen en om een analyse te maken per pand. In welk pand is het energieverbruik het grootst en hoe komt dat? En waar en hoe is winst te behalen? En als laatste zijn we ook gaan kijken naar de overall inkoopstrategie. We hebben het bedrijf op een variabel tarief gezet en zijn samen met hen gaan kijken naar het juiste inkoopmoment.
Dit voorbeeld laat zien waar we als SEFE Energy voor staan: we willen de facility manager ontzorgen, we gaan uit van de behoeften van de klant, we willen maatwerk leveren en bovenal willen we ons niet als leverancier maar als partner opstellen. Zodat energie nooit meer een hoofdpijndossier wordt voor de facility manager.