Weer een uitdaging voor netbeheerders: elektrische vrachtauto’s

29 juli 2020

De komende jaren dalen voor veel vervoerders de totale bedrijfskosten van e-trucks tot beneden de totale kosten van de dieselreferentie. Die groei vormt een behoorlijke uitdaging voor de laadinfrastructuur en het elektriciteitstransportnetwerk. Het gaat namelijk om behoorlijke vermogens, die oplopen tot 1000 kW per lader. In eerste instantie rekent het kenniscentrum er op dat vooral op bedrijventerreinen geladen zal worden, maar daar is de netcapaciteit vaak nog niet op berekend.

Voor laden onderweg is de uitdaging nog groter en dan met name het laden tijdens een pauze. Daar zijn middenspanningsaansluitingen van 3000 kW of groter voor nodig. Dat zijn dure aansluitingen die bij voorkeur ook ’s nachts worden benut. Overnachten op een van de 223 verzorgingsplaatsen langs snelwegen is echter niet toegestaan, dat in tegenstelling tot de 98 truckparkings. ElaadNL gooit daarom alvast een balletje op richting Rijkswaterstaat: hou rekening met de groeiende behoefte aan zware laadpunten en maak het mogelijk om het laden zoveel mogelijk over het hele etmaal te spreiden. ElaadNL geeft ook een indicatie van het te behalen voordeel. Een gecombineerd dag/nacht laadpunt voor e-trucks zou de elektriciteit pakweg 30% goedkoper kunnen aanbieden dan een laadpunt waar truckers alleen overdag terecht kunnen.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….