Als je denkt aan eigenschappen van sterke bedrijfsleiders, denk je meestal aan zaken als branchekennis en strategisch denken. Maar steeds vaker wordt emotionele intelligentie geïdentificeerd als een belangrijk onderdeel van de toolkit van een bedrijfsleider.
Door zelfbewustzijn te combineren met empathie voor anderen, speelt emotionele intelligentie een cruciale rol bij het omgaan met stress, het bevorderen van samenwerking, het geven van feedback en uiteindelijk het creëren van een gelukkiger, productievere omgeving voor iedereen.
Om je vaardigheden te ontwikkelen, gaan we hier dieper op in. Waarom is emotionele intelligentie zo belangrijk voor leiders en we bespreken een aantal manieren waarop je emotionele intelligentie tijdens het uitvoeren van je eigen taken kunt vergroten.
Wat betekent emotionele intelligentie in het bedrijfsleven?
Emotionele intelligentie (vanaf nu EI genoemd) stelt ons in staat onze emoties te herkennen, te begrijpen en ermee om te gaan, evenals de emoties van de mensen om ons heen. Als we het hebben over mensen met een hoge mate van EI, bedoelen we dat ze in overeenstemming zijn met hun gevoelens, ze weten wat hun emoties betekenen en hoe ze hun emoties andere mensen kunnen beïnvloeden.
Kortom, EI is van vitaal belang voor succesvolle bedrijfsleiders. Vergeleken met meer dominante, ouderwetse leiderschapsmethoden, heeft een manager die de controle houdt over ieders emoties (ook die van zichzelf) en die situaties rustig inschat, meer kans van slagen.
Het werk van de Amerikaanse psycholoog Daniel Goleman heeft ertoe bijgedragen dat EI populair is geworden, met name zijn concept om EI op te splitsen in de volgende vijf elementen:
Empathische leiders ondersteunen de loopbaan en persoonlijke groei van teamleden, geven opbouwende kritiek en geven regelmatig feedback. Kortom, de dingen die medewerkers motiveren om net dat beetje extra te doen.
Waarom is emotionele intelligentie belangrijk voor bedrijfsleiders?
Waarschijnlijk begrijp je al waarom EI belangrijk is voor bedrijfsleiders. Maar wat betekenen bovenstaande eigenschappen nog meer voor zakelijke omgevingen?
Leiders met EI creëren werkplekken waar werknemers zich veilig voelen, ideeën kunnen voorstellen en zich in staat voelen om berekende risico's te nemen. De samenwerking die in dit soort ruimtes gedijt, wordt verweven met de structuur van de bedrijfscultuur en gaat verder dan het simpelweg behalen van een bepaald doel.
Emotioneel intelligente leiders kunnen emoties ook gebruiken om organisaties te helpen bij het behalen van hun doelenstellingen. Denk aan alle veranderingen die leiders binnen de gehele organisatie moeten managen; een leider die de emotionele reacties op veranderingen goed kan peilen, bevindt zich in een betere positie om deze door te voeren.
Trots en macht gaan ook vaak hand in hand. Maar leiders met EI laten hun ego thuis.
Dergelijke leiders zullen bepaalde zaken nooit persoonlijk opvatten en zullen juist verder gaan met hun plannen zonder zich zorgen te maken over bepaalde oneffenheden. Simpel gezegd, ze zijn te zelfbewust om ruzie op de werkplek de productiviteit in de weg te laten staan.
Hoe meet je emotionele intelligentie?
Het meten van immateriële zaken zoals sociale vaardigheden en zelfbewustzijn lijkt misschien moeilijk, maar er zijn bewezen methodes die je kunt gebruiken om EI te meten. We zullen twee van de meest aanbevolen methodes hieronder nader bekijken:
Methode 1: De multidimensionale beoordeling van emotionele intelligentie
Deze beoordeling bestaat uit 144 korte items die zijn ontworpen om 10 verschillende facetten van EI te beoordelen, inclusief eigenschappen als empathie, creatief denken en het herkennen van emoties bij anderen.
De beoordeling duurt ongeveer 20 minuten en biedt een op persoonlijkheid gebaseerde meting van emotionele intelligentie. Bij het ontwikkelen van de test gaven de onderzoekers aan dat deze methode optimaal is voor:
Methode 2: Werkgroep Emotioneel Intelligentieprofiel
De tweede methode bestaat uit twee schalen, elk met zijn eigen aanvullende subschalen:
Vermogen om met eigen emoties om te gaan
Vermogen om met de emoties van anderen om te gaan
Deze schalen bieden een zelfrapportagebeoordeling op basis van 30 items om emotionele intelligentie bij teamleden te meten.
Hoe jij jouw emotionele intelligentie kunt vergroten.
Dus, wat kunnen we doen om EI op de werkplek te ontwikkelen? Het vergt tijd, moeite en geduld, maar onderstaande tips en oefeningen kunnen je helpen om emotioneel intelligenter te worden in je interacties met anderen.
Zelfbewuster worden:
Interne motivatie versterken:
Empathischer worden:
Je sociale vaardigheden verbeteren:
Zelfregulatie oefenen:
Heeft mijn organisatie een bedrijfsinnovatiestrategie nodig?
Omgaan met contant geld: 7 praktische tips voor kleine bedrijven
Investeren in onze mensen - Onze Gold Investors in People-onderscheiding