Uw energiecontract vraagt nu om actie!


U zult het thema energie vermoedelijk niet direct als een van uw belangrijkste aandachtspunten voor 2016 zien. Er staan al genoeg issues op uw agenda die om aandacht schreeuwen, zeker in deze turbulente tijden.  Eigenlijk zijn er maar twee redenen om met uw energieleverancier contact op te nemen: als er een probleem is en als het contract afloopt.

Ik kan me voorstellen dat u zo redeneert. De kans is ook groot dat u nooit geattendeerd bent op de nadelen van die afwachtende houding. Sommige leveranciers lijken het wel best te vinden dat u een beetje passief bent als het om energie gaat. En dat vind ik wel vreemd. Wat mij betreft is het namelijk vanzelfsprekend dat leveranciers u uitleggen hoe u anders - en beter - met uw energiecontract kunt omgaan. Waarom? Omdat u daar geld mee verdient. Geld dat u vervolgens kunt inzetten voor dingen die uw organisatie beter maken.

Inkoopmoment energie

Wist u dat het grootste deel van uw energieprijs wordt bepaald door het moment waarop u inkoopt? Dat inkoopmoment is vaak ook de ingangsdatum van een nieuw energiecontract. In de praktijk betekent dit dat u de energieprijs voor een groot deel willekeurig laat bepalen. Als u geluk heeft is die prijs gunstig bij het afsluiten van een nieuw contract; als u pech heeft valt uw contractvernieuwing in een tijd dat de gasprijzen juist hoog zijn.

Die 'geluk-pech benadering' raad ik u sterk af. Met een actievere houding beïnvloedt u zelf de prijs waartegen u inkoopt. U kunt namelijk al veel eerder in beweging komen. Als u serieus kijkt naar het goede inkoopmoment, bespaart u daarmee veel kosten. Een proactieve, adviserende rol met betrekking tot dat goede inkoopmoment hoort wat mij betreft als vanzelfsprekend bij de rol van een klantgerichte energieleverancier.

Stijgt het energiecontract nu op uw agenda voor 2017?

Door: Sytse van Heijst

Terug naar het nieuwsoverzicht


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….