Phishing: wat te doen als je een verdachte e-mail ontvangt

12 september 2023

Pogingen tot phishing komen helaas steeds vaker voor. Het is daarom altijd belangrijk om hierop alert te blijven. Phishing is een vorm van (internet)fraude waarbij cybercriminelen proberen persoonlijke gegevens of wachtwoorden te stelen. Voor het ontfutselen van gegevens zetten ze verschillende technieken in. Of ze proberen je op een link te laten klikken waarmee malware kan worden gedownload. Hoewel phishing meestal via e-mail plaatsvindt, kan phishing ook via sms of appberichten plaatsvinden en oplichting kan ook via de telefoon gebeuren.

We willen wat tips met je delen, zodat je ongebruikelijke e-mails kunt herkennen en melden:

  • Controleer altijd of het e-maildomein juist is, let op eventuele spelfouten of slechte grammatica en klik nooit op links of onverwachte bijlagen in verdachte e-mails. De domeinnaam is te herkennen aan alles wat achter het @-teken in het e-mailadres staat.
  • Controleer of het e-mailadres echt overeenkomt met het websiteadres. Een veel gebruikte manier om valse e-mails te verspreiden is namelijk het vervangen van bepaalde letters uit de domeinnaam door cijfers of het toevoegen/weglaten van bepaalde letters.
  • Controleer het adres van de afzender. De naam van de afzender kan precies hetzelfde zijn, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam.
  • Wees voorzichtig met bijlagen en links. Klik hier nooit op als je het niet helemaal vertrouwt. Zo’n link of bijlage kan schadelijke software op je computer installeren of je naar een nepwebsite leiden waar je persoonlijke gegevens moet achterhalen.
  • Als in de communicatie wordt vermeld dat (zeer) dringend actie nodig is, is dit waarschijnlijk oplichting. Neem even de rust om eerst de gegevens van de afzender te controleren.
  • Als je een verzoek ontvangt om bankgegevens te wijzigen, controleer dan de echtheid van het e-mailbericht door contact op te nemen met een betrouwbaar contact van de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld uw accountmanager of het klantenserviceteam zijn

Voor de volledigheid: onze bedrijfsgegevens, bank- en/of contactgegevens zijn niet gewijzigd. Meer informatie over facturen en betaling vindt u hier.

We nemen elke poging tot phishing zeer serieus. Als je e-mails, telefoontjes of sms-berichten van SEFE Energy ontvangt die je als verdacht beschouwt, meld dit dan, zodat we dit kunnen registreren en onderzoeken.

Andere nuttige bronnen over phishing zijn onder andere:
De website van de Kamer van Koophandel
De website van de Rijksoverheid


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….