SEFE ENERGY
Zonneparken nemen veel ruimte in beslag en worden daarom bij voorkeur gebouwd in landelijke gebieden waar grond goedkoop is. In zulke regio’s zonder grote steden en industrie is het elektriciteitsnet echter niet berekend op de snel groeiende vraag naar transportcapaciteit. Dat probleem is niet eenvoudig op te lossen, onder andere omdat de bouw van zonneparken sneller gaat dan dat netten kunnen worden verzwaard. Netbeheerders zouden daarom graag zien dat bij vergunningverlening voor zonneparken rekening wordt gehouden met de beschikbare transportcapaciteit. Ook pleiten ze in een ‘position paper’ voor het loslaten van de hoge wettelijke eisen aan transportzekerheid. Netbeheerders horen de uitval van een belangrijke component snel te kunnen opvangen door over te schakelen op een reservesysteem. Maar door de hoge vraag naar extra transportcapaciteit, willen de netbeheerders die reservesystemen liever gebruiken om meer zonneparken te kunnen aansluiten. Ideaal is dat niet want de kans op uitval neemt dan toe, maar dat risico weegt niet op tegen de grote voordelen van het kunnen aansluiten van meer zonneparken. De netbeheerders pleiten er daarom onder andere voor om de wet- en regelgeving zo snel mogelijk aan te passen om de groei van duurzame energie in goede banen te kunnen leiden.
Meer nieuws lezen? Bekijk onze andere nieuwsberichten, nieuwsbrieven en blogartikelen.
ACM waarschuwt: nettarieven gaan fors omhoog
Vattenfall zoekt alternatieven voor de biomassacentrale Diemen
Nadeelcompensatie RWE: 332 miljoen euro