Dit keer spreken we Rob Skinner, oprichter en Managing Director bij B2B PR agentschap Skout en bespreken we hoe PR ten voordele van groeiende bedrijven kan worden ingezet.
Met zijn ruime ervaring wat betreft het bereiken van nieuw publiek en het vergroten van je bereik, weet Rob als geen ander hoe belangrijk PR is en welke rol moderne media kunnen spelen bij de groei van je onderneming. Lees hieronder het interview met Rob.
Om eerlijk te zijn, zijn de PR routines en procedures niet zoveel veranderd. Het gaat nog steeds over het vinden en vertellen van meeslepende verhalen over jouw onderneming aan een bepaald publiek. Wat er veranderd is, is de reden waarom we dit doen.
PR stond vroeger los van andere marketing aspecten, maar nu staat PR en het vertellen van een verhaal centraal bij het leveren van geïntegreerde campagnes, sociale media betrokkenheid, inbound marketing, content generatie, SEO (=Search Engine Optimization/Zoekmachine Optimalisatie) en meer. Meer dan ooit tevoren biedt PR de mogelijkheid om marketing breder in te zetten om de concurrentiepositie van een bedrijf te versterken.
Zeker, maar eerst wil ik het belang van naamsbekendheid en geloofwaardigheid nog even benadrukken. Natuurlijk is het belangrijk om te meten welke impact PR heeft op deze zaken, maar op de lange termijn kan PR een enorm verschil maken op het genereren van leads omdat het de mensen toont wie jij bent; bovendien wordt dit beeld hierdoor verankerd in hun geheugen wat weer zorgt voor toekomstige referenties.
Wij werken al 7 jaar met een bepaalde klant; vanaf het moment dat zij besloten meer te investeren in hun merk en minder in marketing. Vandaag de dag is 1/3 van hun relevante klanten het resultaat van hun zichtbaarheid in de media. Bovendien is PR een van de beste manieren om belangrijke links te leggen naar je website door SEO (Search Engine Optimization/Zoekmachine Optimalisatie); de nadruk op het vertellen van een verhaal maakt dat dit een essentieel aspect is van content marketing.
Dit kan verschillen per bedrijfstype. De een kan heel lang overeind blijven staan zonder PR in te zetten terwijl anderen al vrij vroeg neigen naar PR om groei en ontwikkeling te bevorderen. Bijvoorbeeld, een beginnende onderneming met een nieuwe markt kan PR inzetten om zo snel mogelijk aandacht te trekken en de interesse van investeerders te wekken. Voor andere typen ondernemingen kan een dergelijke actie te vroeg blijken.
We hebben een blog gepubliceerd met de titel “Ben jij Media Proof?” Dit artikel bevat een aantal handige tips om ondernemingen te helpen vast te stellen of ze PR echt nodig hebben en of ze in staat zijn een succesvolle campagne te voeren.
Het klopt inderdaad dat het publiek en de invloedrijke bronnen waar ondernemingen zich op willen richten door PR steeds gemêleerder zijn geworden. Traditionele media zijn geëvolueerd en nog steeds sterk en relevant, maar we hebben tegenwoordig ook digitale media, onafhankelijke influencers (= opinieleiders), markt analisten, zelf publicerende content sites, onafhankelijke blogs, sociale media en ga zo maar door.
Deze diversiteit vraagt echter om een innemend en goed onderbouwd verhaal om de boodschap duidelijk over te brengen, aangezien ieder kanaal een ander publiek aanspreekt. De basis blijft hierbij hetzelfde als altijd, met hier en daar een aantal aanpassingen:
Er zijn 5 eenvoudige dingen die kleinere ondernemingen kunnen doen om zo snel mogelijk voor een effectieve PR te zorgen:
Wat zijn de meest voorkomende fouten die startende ondernemingen maken op het moment dat zij met PR beginnen en hoe kunnen ze deze vermijden?
Een aantal veel voorkomende fouten zijn:
Afhankelijk van de doelgroep, zullen ondernemingen ofwel een B2B of een B2C strategie willen aannemen. Waarin verschillen deze benaderingen vooral?
Ik ben van mening dat ze niet zo heel verschillend zijn. Er zijn natuurlijk verschillen in de stijl van de content, de tactiek en misschien de doelstellingen, maar de onderliggende principes zijn hetzelfde. Je moet vaststellen op wie je je wilt richten, wie de influencers zijn, welke verhalen en content hen zal aanspreken en daarna bepalen welk verhaal je wilt vertellen en op welke manier je het wilt overbrengen. Vanuit het perspectief van een bron of bureau is het belangrijk om mensen te vinden die over de juiste ervaring en capaciteiten beschikken die bovendien binnen de juiste markt zijn opgedaan.
Voor de ondernemingen die al zijn begonnen met PR; welke systemen kunnen zij gebruiken om het succes van hun activiteiten te meten en hun proces eventueel te verfijnen?
Er zijn diverse systemen en platformen die zich hier uitstekend toe lenen. De uitdaging voor ondernemingen ligt in het feit dat deze systemen nogal complex zijn en beter passen bij de grote merken wiens status, relevantie en populariteit dagelijks kunnen veranderen aan de hand van verschillende factoren en omstandigheden. De kleine onderneming wordt hier meestal minder door geraakt en er blijft daardoor minder over om daadwerkelijk te meten.
Maar ook al heb je maar 5 klanten, het is het toch waard om hen te gebruiken om onderzoek te doen naar wat zij van jouw merk vinden en in welke mate zij ervan op de hoogte zijn. Voer hierna hetzelfde onderzoek uit onder een kleine groep toekomstige klanten die minder van jou weten. Deze directe aanpak van merkvergelijking is essentieel voor het meten van toekomstig succes.
Als de PR activiteiten verder zijn gevorderd, kunnen kleine ondernemingen overwegen om andere zaken aan hun metingen toe te voegen, waaronder:
Tenslotte, zouden startende ondernemingen een agentschap moeten inhuren of hun PR activiteiten binnen hun eigen bedrijf moeten managen? Wat zijn de voor-en nadelen van beide opties?
Er valt voor beide opties wat te zeggen.
Als je met een PR agentschap in zee gaat kan dit de perfecte manier zijn om de juiste kennis binnen te halen om voor de juiste PR te zorgen in plaats van dat je binnen je eigen personeelsbestand op zoek moet naar de juiste persoon. Goede agentschappen beschikken ook nog eens over de juiste media kanalen, influencer connecties en over de juiste middelen om jou te helpen vast te stellen wie je doelgroep is en om het functioneren te beoordelen. Meestal beschikken ze ook nog eens over veel creatieve capaciteiten die ervoor kunnen zorgen dat jouw verhaal mensen zal aanspreken. Ook kijken zij als buitenstaanders naar jouw bedrijf en bieden op die manier een onbevooroordeeld perspectief.
Het is echter wel belangrijk om er zeker van te zijn dat je het juiste agentschap vindt dat bij jou past- eentje met kennis van jouw industrie en ervaring met soortgelijke klanten. Het is ook belangrijk om er zeker van te zijn dat je over genoeg budget beschikt zodat het agentschap het gewenste resultaat ook daadwerkelijk kan behalen. PR vergt veel meer werk dan mensen beseffen. Zoek daarom naar een agentschap met een transparante werkwijze waarbij het voor jou helder is hoe zij hun tijd indelen en waar ze naartoe willen.
Het kan ook goed werken om het binnen je eigen personeelsbestand te regelen. Maar ik zou er wel voor pleiten om iemand aan te stellen met duidelijke PR ervaring in plaats van PR door iemand te laten doen die er geen verstand van heeft. Want in tegenstelling tot hetgeen velen denken, vraagt PR wel degelijk om een professionele en kundige aanpak. Het is ook weer geen absolute wetenschap, maar het vraagt wel om interesse, passie en een algemene kennis van hetgeen ermee bereikt kan worden.
Als je dit een behulpzaam artikel vond vergeet dan niet om de rest van onze blogs te lezen. Je kunt een aantal artikelen vinden via de volgende links:
Vergeet niet om de rest van de SEFE Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.
De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van SEFE Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. SEFE Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.
Heeft mijn organisatie een bedrijfsinnovatiestrategie nodig?
Omgaan met contant geld: 7 praktische tips voor kleine bedrijven
Waarom bedrijfsleiders over emotionele intelligentie moeten beschikken