SEFE ENERGY
Van het delen van een strategie met je werknemers, tot het vaststellen van doelstellingen, contacten onderhouden en het inzetten van de juiste lichaamstaal; het zijn allemaal belangrijke factoren die je in kaart moet brengen alvorens je met je onderneming naar een beurs gaat. In dit stuk gaan we dieper in op alle zaken die je moet regelen, zodat je het meeste uit je eerste vakbeurs kunt halen. Waar moet je voor, tijdens en na de beurs aan denken?
Het is echt aan te raden om de vakbeurs eerst als bezoeker te verkennen. Een dergelijk vooronderzoek geeft jou de kans om waardevolle informatie bij elkaar te sprokkelen over jouw vakgebied en over de concurrentie. Deze informatie geeft je een idee van hetgeen je zelf wilt bereiken op de vakbeurs.
Het is meestal wel mogelijk om vantevoren een lijst van deelnemers in te zien; gebruik deze lijst om potentiële klanten en zakelijke contacten in kaart te brengen en probeer alvast contact te leggen via telefoon of e-mail voordat je ze persoonlijk ontmoet. Benoem in ieder geval je standnummer in je correspondentie en stel alvast een dag en tijd voor om elkaar te ontmoeten.
Maak reclame voor de beurs. Zet sociale media en persoonlijke contacten in en doe hier je voordeel mee; je zorgt ervoor dat mensen al van jouw stand op de hoogte zijn nog voordat het evenement plaats vindt en dit is een perfecte manier om jouw en andermans tijd zo optimaal mogelijk te benutten.
Wat wil jij bereiken op deze vakbeurs? Bespreek dit met je team zodat iedereen aan boord is. Zie je deze beurs als mogelijkheid om te netwerken of gewoonweg als een manier om mensen een idee te geven van je product/onderneming? Als je eenmaal een duidelijke doelstelling hebt geformuleerd en een strategie hebt bepaald zal het makkelijker zijn om je doel ook daadwerkelijk te bereiken op de beurs.
Met veel mensen en ondernemingen die op de beurs strijden om aandacht zal jouw beursstand moeten opvallen. Ervaringsdeskundigen raden een 'minder is meer' benadering aan. Jouw beursstand moet open, ruimtelijk en uitnodigend zijn zodat de bezoekers weten dat jij toegankelijk bent en graag met ze in gesprek wilt gaan. Gebruik geen grote tafels die de weg versperren waardoor bezoekers niet dichtbij jou kunnen komen. Dit wil je absoluut niet uitstralen. Het is beter om statafels en krukken te gebruiken voor de brochures en informatie die je wilt delen en toelichten.
Overweeg om interactieve elementen aan jouw stand toe te voegen, zoals product demonstraties, prijsjes, wedstrijden en uitdeeltasjes. Iets tastbaars bieden, waar mensen meteen iets aan hebben, is een goede manier om de aandacht van bezoekers te trekken. Vergeet vooral niet om gratis spullen uit te delen.
Zoals we eerder al benoemden, moet jouw team weten wat de doelstellingen zijn alvorens de beurs begint. Zij moeten de kern van de boodschap, zoals jullie deze hebben besproken, te allen tijden in gedachten houden. Jouw team moet jullie diensten en producten met een vlotte babbel kunnen verkopen aan potentiële klanten. Of je je personeel nu producten laat demonstreren of gebruik maakt van een video demo, de interactie met de bezoekers moet duidelijk, beknopt en innemend zijn. Wees vooral ook bewust van de kracht van de juiste lichaamstaal.
Je team is heel de dag op de been, dus het is belangrijk om ze gedurende de hele dag gemotiveerd te houden. Je zou bijvoorbeeld een beloning tegenover het behalen van een bepaald doel kunnen stellen. Op deze manier blijven ze ook daadwerkelijk de gehele dag gemotiveerd.
Als je op de beurs staat om potentiële klanten te werven en toekomstige contacten te waarborgen is het cruciaal om belangrijke informatie over de mensen die je ontmoet te verzamelen, zodat je na de beurs contact kunt blijven houden en terug kunt komen op jullie kennismaking. Het kan iets eenvoudigs zijn zoals het bijhouden van bepaalde steekwoorden die jij meteen zult associëren met een bepaald persoon. Je kunt ook moderne technologie inzetten zoals electronische badges (badge swipes) en interactieve polsbandjes.
Het laatste kun je normaal gesproken krijgen van de beurs organisatie. Dit kan gebruikt worden in plaats van het uitwisselen van visitekaartjes. Je kunt ze zelfs gebruiken om je contacten in te delen naar prioriteit, voor het downloaden van content, en zelfs voor het plaatsen van sociale media berichten.
Een goede vuistregel: praat met iedereen. De tijd die je op een vakbeurs hebt is beperkt, dus je kunt maar beter met zoveel mogelijk mensen praten, zelfs als je in de rij staat bij het toilet of als je met iemand in een lift staat. Wie weet? Het zou een goede aanleiding kunnen zijn naar bepaalde mogelijkheden in de toekomst, dus waarom zou je het niet proberen?
Je kunt het netwerken ook strategisch aanpakken. Bespreek je doelstellingen met de organisatie en het personeel van de beurs. Als zij weten waarnaar jij op zoek bent, kunnen zij je wellicht voorstellen aan mensen die voor jou interessant zouden kunnen zijn. Het is ook cruciaal dat je jouw stand nooit onbemand laat. Je weet immers maar nooit welke kansen je zou kunnen mislopen op het moment dat er niemand van jouw team aanwezig is.
Investeer tijd en geld om contact te houden met de mensen die je tijdens de beurs hebt ontmoet. Leg contact via LinkedIn en laat ze weten wie jij bent (grote kans dat ze erg veel mensen hebben ontmoet die dag), en bedank ze voor hun tijd een aandacht op de beurs. Je moet het ijzer smeden als het heet is, en hierbij zijn de eerder genoemde interactieve polsbandjes handig omdat je aan de hand hiervan kunt zien welke contacten je als prioriteit had aangegeven.
Gebruik je nieuwe connecties niet alleen als manier om contact te leggen. Voeg bijvoorbeeld ook een persbericht of een nieuwsbericht toe dat aan jouw bedrijf is gerelateerd en voor jouw contacten interessant zou kunnen zijn. Bepaal je ROI (Return on Investment: het resultaat van jouw investering in de beurs). Als je naar het evenement ging met bepaalde doelstellingen voor ogen, hoe verhouden de verwachtingen zich tot de uiteindelijke resulaten? Breng dit in kaart.
Al deze zaken kunnen samengenomen zorgen voor een waardevolle vakbeurs en kunnen leiden tot vele waardevolle aanknopingspunten en mogelijkheden.
Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de SEFE Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.
De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van SEFE Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. SEFE Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.
Phishing: wat te doen als je een verdachte e-mail ontvangt
Heeft mijn organisatie een bedrijfsinnovatiestrategie nodig?
Omgaan met contant geld: 7 praktische tips voor kleine bedrijven