SEFE ENERGY
Binnen 200 meter is de ene laadpaal maar liefst 28 ct/kWh duurder dan de andere. Op een laadsessie van 50 kWh levert dat een verschil van 14 euro op. Dat ontdekte de Consumentenbond bij een peiling van laadtarieven. Dit voorbeeld uit Hoofddorp is vrij extreem, maar de verschillen binnen één straat zijn met 17 ct/kWh ook in Maastricht en met 9 ct/kWh in Amsterdam, behoorlijk fors. Ook de gemiddelde tarieven tussen afzonderlijke steden lopen fors uiteen, met gemiddeld 33 ct/kWh bij openbare laadpalen in Amsterdam, Den Haag en Nijmegen, versus 61 ct/kWh in Almere en Haarlem. Bovendien zijn laadtarieven niet altijd zichtbaar of pas zichtbaar na omslachtige handelingen, zoals eerst registreren. Dat terwijl exploitanten wel wettelijk verplicht zijn om transparant te zijn over hun prijzen. Goedkoper laden is vaak mogelijk door een laadpas te gebruiken, maar ook daarover is de Consumentenbond niet echt te spreken. Er zijn honderden laadpassen met elk een eigen kostenstructuur, wat vergelijken lastig maakt. Daarom roept de Consumentenbond gemeenten op om scherper aan te besteden. De Consumentenbond ziet graag actieve concurrentie tussen aanbieders, maar vaak is er in een gemeente maar één aanbieder actief. In zulke gevallen zou de gemeente het prijsniveau moeten bewaken, aldus de Consumentenbond.
Stedin gaat minder dividend uitkeren
Eind november verminderde beschikbaarheid Meeden
Groengas met een luchtje