SEFE ENERGY
Naar verwachting groeit het aantal elektrische auto’s in Nederland sneller dan het aantal openbare laadpalen. Die conclusie kan worden getrokken uit een benchmark die het adviesbureau Over Morgen heeft opgesteld. Op basis van gegevens van Kadaster, CBS, oplaadpalen.nl en ESRI, is uitgerekend in hoeverre de behoefte aan opladen wordt gedekt door openbaar toegankelijke laadinfrastructuur. Die dekkingsgraad is in 2020 vooral in het Noorden van Nederland, maar ook in Zeeland en Limburg, met minder dan 30% niet goed. In de vooruitblik naar 2025 geldt die beperkte dekkingsgraad voor grotere delen van Nederland. Anderzijds scoren Amsterdam, Amstelveen, Arnhem, Den Haag en Rotterdam hoger dan 60%, maar ook in deze vooruitstrevende gemeenten stijgt tot 2025 het aantal elektrische auto’s sneller dan het aantal laadpalen, oftewel de dekkingsgraad daalt. Gemeenten moeten dus aan de slag om de groei van elektrische auto’s bij te houden. Overigens is in de benchmark geen rekening gehouden met laadbehoefte van automobilisten van buiten de gemeente, waardoor het beeld voor centrumgemeenten mogelijk wat te rooskleurig is.
ACM waarschuwt: nettarieven gaan fors omhoog
Vattenfall zoekt alternatieven voor de biomassacentrale Diemen
Nadeelcompensatie RWE: 332 miljoen euro