Eind 2017 hadden Nederlandse huishouden in totaal een kleine 40 miljoen euro gestoken in zonnepanelen die niet op het eigen dak liggen. In het jaar 2017 is op deze wijze 15,5 miljoen euro geïnvesteerd door huishoudens die daarmee de plaatsing van 75.000 panelen mogelijk hebben gemaakt. Die investeringen, en vooral het aantal geplaatste zonnepanelen, liggen daarmee fors hoger dan in 2016. Dat concludeert het bedrijf Zonnepanelendelen uit eigen onderzoek. De groei van het aantal geplaatste panelen in collectieve projecten bedroeg ten opzichte van 2016 maar liefst 70%, beduidend hoger dan de 15% groei van het ingelegde geld. Dat komt door de verlaging van de kostprijs van zonnepanelen, maar ook door een betere samenwerking tussen initiatiefnemers en financiële instellingen. Daardoor kunnen met de euro’s die door huishoudens wordt ingelegd, meer zonnepanelen worden aangeschaft, bijvoorbeeld voor postcoderoos-projecten of grootschalige zonneparken met crowd funding.
ACM beëindigt de volumekorting voor de grootindustrie
Nauwelijks kostenefficiënte alternatieven voor CCS
Voor het eerst: bird curtailment