In dit digitale tijdperk hebben ondernemingen allerlei marketingtechnieken tot hun beschikking. Moderne tactieken blijven zich verder ontwikkelen en maken het mogelijk voor ondernemingen om hun diensten op effectieve wijze te vermarkten. Maar hoe staat het met de traditionele marketing methodes die ooit werden gebruikt? Zijn ze tegenwoordig nog effectief in vergelijking tot de digitale marketingtactieken die op dit moment zo populair zijn?
Het simpele antwoord is ja. Als jij te maken hebt met een krap budget wat marketing betreft, dan kun je teruggrijpen op wat tactieken uit het verleden. Zo wordt je tijd en moeite op een goede manier benut. Wij presenteren hier een aantal old school marketingbenaderingen die low budget en effectief zijn en jou kunnen helpen de resultaten te behalen die jouw onderneming nodig heeft. Als jij behoefte hebt aan een strategische heroverweging, lees dan vooral verder.
Alom geprezen als persoonlijk en kosteneffectief, is huis-aan-huis reclame is een tactiek waarmee je een goed resultaat kunt behalen als je het op de goede manier aanpakt. Ten eerste is het belangrijk om het profiel van je beoogde klant te kennen. Doelgerichte marketing zal een grote rol spelen bij het succes van je campagne. Je kunt een creatieve, kwalitatieve campagne voeren, maar als je de profielen van je klanten niet goed in kaart hebt gebracht, ben je al verkeerd begonnen.
Als je eenmaal een profiel hebt, gebruik dan software en programma’s om postcodes van huishoudens die aan jouw profiel voldoen te lokaliseren. Als je vervolgens in kaart hebt aan wie je jouw reclame moet overbrengen, moet je bedenken welke distributiemethoden je gaat gebruiken. Dit hangt af van prijs, timing, geschiktheid en beschikbaarheid.
Of het nu gaat om een netwerkevenement , een formeel gesprek of een klantenbijeenkomst: oog in oog staan met elkaar kan een zeer effectieve techniek zijn. Om te beginnen kunnen lokale evenementen helpen om het bewustzijn te vergroten en verbindingen tot stand te brengen. Potentiële klanten krijgen zo de kans om te ervaren wat jij te bieden hebt. Op nationaal niveau kunnen dit soort evenementen branchespecialisten en potentiële klanten bij elkaar brengen. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om leads op de ouderwetse manier te krijgen: met een gesprek en een handdruk.
Het belangrijkste is dat het evenement is gericht op de beoogde doelgroep en bedoeld is om mensen persoonlijk te interesseren aanspreekt voordat ze online in contact komen met het merk.
Post lijkt misschien een achterhaald idee wanneer e-mailmarketing sterke resultaten kan opleveren, maar ondernemingen grijpen steeds vaker terug op traditionele post om betere resultaten te bereiken met hun marketinguitgaven. Als je bedenkt hoeveel e-mails de meeste mensen medewerkers dagelijks ontvangen, dan heeft een traditionele brief de potentie om een grote indruk te maken op de ontvanger. Het is een ‘outside-the–box’-methode die jou – sneller dan je zou verwachten – grote resultaten kan opleveren.
Zelfs vandaag de dag kun je nog vertrouwen op TV-reclame. Waarom? Omdat het je onderneming een persoonlijk gezicht geeft en het nog altijd een bewezen manier is om resultaten te boeken. Zelfs nu het internet het zo makkelijk maakt om mensen en ondernemingen tot elkaar te brengen, bieden TV en radioreclame nog steeds veel waarde als het gaat om de connectie met klanten.
Als jouw onderneming een specifieke gemeenschap dient, kun je kiezen voor lokale TV- en radiostations om deze specifieke markt te bereiken; zo kun je een grote impact hebben op je directe klanten.
Weet je wat het is met digitale advertenties en campagnes? Ze vechten om je aandacht te midden van zoveel andere advertenties. Om nog maar niet te spreken van alle ruis op je desktop en mobiele telefoon. Met een billboard – dat hoog boven de snelweg uitsteekt – zal je zeker opvallen bij forensen. Het juiste reclamebord, mits een goed concept met een goed ontwerp, heeft maar een blik nodig om iemand van gedachten te doen veranderen of om de aandacht te trekken van voorbijgangers.
Nog een old-school marketingtechniek is het inzetten van aanbevelingen en connecties. Dit is nog steeds effectief te midden van de hedendaagse focus op digitalisering. Mensen blijven nu eenmaal gevoelig voor de mogelijkheden van de “voor wat, hoort wat”-aanpak. Met goede reden, want aanbevelingen kunnen zeer voordelig uitpakken voor alle betrokkenen. Gecombineerd met digitale methodes, zoals het opslaan en gebruiken van data om voorkeuren van klanten te achterhalen, is het nog makkelijker om dit voor elkaar te krijgen.
Creatief gebruikmaken van het woord “gratis “ kan wonderen doen voor je onderneming, op voorwaarde dat je niet vervalt in slechte verkooptechnieken. Mond-tot-mond reclame kost niks. Recensies van klanten en positief commentaar vanuit de sector en van influencers tellen allemaal mee als free publicity. Jouw marketingaanbod en klantenservice moeten er alleen wel bij passen en op aansluiten.
Bied zaken aan die je klanten zullen aanspreken, zoals gratis verzending of gratis samples. Dit zijn de oudste marketingtechnieken die er zijn, maar ze kunnen nog steeds van grote invloed zijn op het overtuigen van de klant.
Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.
De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van SEFE Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. SEFE Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.
Heeft mijn organisatie een bedrijfsinnovatiestrategie nodig?
Omgaan met contant geld: 7 praktische tips voor kleine bedrijven
Waarom bedrijfsleiders over emotionele intelligentie moeten beschikken